První taktický urbanismus v Česku jako spolupráce místních obchodníků

Ulice Vachova v Brně prošla během letní sezóny 2024 proměnou díky naší spolupráci s místními podnikateli. Cílem bylo zklidnit prostor a otestovat jeho nové využití formou taktického urbanismu – instalací mobiliáře a vytvořením prostoru pro nekomerční sezení. Zatímco v zahraničí je taktický urbanismus běžnou metodou přibližování měst lidem, v Česku šlo o první případ tohoto druhu. Jádrem byla spolupráce místních obchodníků, což je ojedinělé i v mezinárodním kontextu.

Projekt jsme ukončili v momentě, kdy podpora obchodníků již nebyla potřeba – začali na něj navazovat sami a do nekomerčního posezení dál investují z vlastních prostředků. Projekt se jim vyplatil, a proto dává smysl jím inspirovat další města. Je to příklad toho, co všechno může lokální podnikání městu přinést.

Vachova pred po
Snímek obrazovky 2025-05-25 v 21.26.43
IMG_9210 kopie
03
IMG_9240 kopie
IMG_8116 2
Vachova_WINDOWPOP
Snímek obrazovky 2024-05-03 v 9.01.01
IMG_9225 kopie
IMG_9214 kopie
04
05
02
IMG_8123 kopie (kopie)

Kdo se zapojil?

Projekt vznikl na neformálním základě a vedla jej dobrovolnicky Veronika Rút. Každý zúčastněný přispěl tím, co uznal za vhodné – bez existence centrálního rozpočtu. Nešlo o organizaci denního kulturního programu ani hudebních akcí, jak je běžné například u iniciativy Zažít město jinak. Projekt stál na každodenním fungování ulice během šesti měsíců a jejím přirozeném rytmu – tak, jak si jej utvářeli rezidenti, kolemjdoucí a místní obchodníci.

Na realizaci se podíleli:

  • Městská část Brno-střed (Petr Štika, Vojtěch Mencl)
  • architekti Consequence forma (Janica Šipulová)
  • Nadace Veronica (Helena Továrková)
  • Rezekvítek (Vilém Jurek)
  • Plzeňský Prazdroj
  • LINO design
  • a především čtyři místní podnikatelé: Zaza Pizza, 4pokoje, Nálevna, L2P Café


Klíčovou roli sehráli právě místní obchodníci – každý den instalovali a sklízeli nekomerční posezení, nad rámec svých restauračních zahrádek. LINO design poskytl mobiliář za zvýhodněných podmínek, městská část Brno-střed zajistila jeho nákup. Architekti ze studia Consequence forma spolu s Janicou Šipulovou pomohli Veronice navrhnout uspořádání prostoru i prvky pro dětské využití. Obchodníci společně nabídli rezidentům ulice 10% slevu na veškerou konzumaci. Nadace Veronica se přidala kvůli výsadbě zeleně spolu s Vilémem Jurkem ze sdružení Rezekvítek.

Některé části projektu, například designové posezení pro rodiny a výmalba vozovky, se kvůli rozpočtu neuskutečnily. Projekt začal testovacím režimem v květnu a běžel do října. Součástí byla také online anketa mezi veřejností.

Ještě před startem projektu se objevila řada nenávistných reakcí a dezinformátor, který proti projektu cíleně štval místní veřejnost a  okolní podnikatele. V důsledku toho byla řada lidí zmatená, že jde o hlučný hudební festival nebo že dojde k zatarasení ulice davem, skákacími hrady a podobně. O absurdní situaci vznikl článek na Linkedin, který dokládá to, jak to podobné snahy mají složité.

vachova_mapa_25_04_2024

Start a provoz

Ještě před spuštěním jsme projekt představili rezidentům, podnikatelům a majitelům nemovitostí v okolí. Hlavní roli hráli právě podnikatelé, kteří jej provozovali a financovali. Projekt získal podporu místních i celostátních médií – například iDnes, CzechCrunch, Seznam Zprávy, ČT, Flowee, ERA 21.

Provoz se ustálil denně včetně víkendů mezi 10.00 a 22.00. Během této doby brigádník najatý obchodníky každodenně instaloval a večer skládal mobiliář. Zpočátku dohlížel na úklid najatý bezpečnostní pracovník, ale ukázalo se, že veřejnost večerní sklizení respektuje, a dohled již nebyl nutný. Zahrádky měly povolení k provozu i po 22. hodině, ale nekomerční sezení se vždy uklízelo dříve.

IMG_7498 3 kopie (1)

Využití prostoru

Prostor byl využíván rodinami s dětmi, k pracovním schůzkám i ke hře. Ulice se stala místem pro odpočinek, výuku, dětské kreslení křídou i hraní fotbalu. Díky přirozenému stínu byla ulice příjemná i v parných dnech. Výhodou bylo pravidelné skládání mobiliáře – nedošlo k žádnému odcizení vybavení, pouze zmizely některé plastové dětské židličky. Denní péče a dohled obchodníků se ukázaly jako účinnější než dohled rezidentů či radnice – města by měla s podnikateli spolupracovat častěji. Pro rezidenty zůstala zachována možnost krátkodobého vjezdu (např. vyložení nákupu), stejně jako místo pro invalidu a zásobování obchodního domu, což běžný model i v zahraničí.

6 (1)
5 (1)
3 (1)
4 (1)

Zeleň

Na začátku poskytla drobnou zeleň Veřejná zeleň města Brna. Zaza Pizza v čele s Martinem Kostolány zajistili výrobu květináčů a nákup kvalitnější výsadby. Celé léto obchodníci rostliny pravidelně zalévali. Vysadili jsme společně ibišky, hortenzie i další náročnější druhy, které však vyžadovaly intenzivní údržbu. Rodina Bartošových darovala banánovník, palmy a cypřiš – zejména banánovník se ukázal jako ideální druh pro sezónní výsadbu díky snadné údržbě.

IMG_7518 3
IMG_8841 kopie
Dar_rodina_Bartosova
Snímek obrazovky 2025-05-25 v 21.25.58
Snímek obrazovky 2025-05-25 v 21.25 kopie
Snímek obrazovky 2025-05-25 v 21.26 kopie
IMG_7482 kopie (1)

Průzkum

Ve spolupráci s Romanem Sellnerem Novotným a Magdalenou Bohuslavovou jsme připravili komplexní dotazník pro veřejnost – zapojilo se 127 respondentů. Zapojit se měl i výzkum urbánního stresu RECETOX MUNI, ale z časových důvodů se jej nepovedlo dokončit.

Respondenti uvedli, že je v Brně nejvíce trápí vedro, parkování na chodníku a také dostupnost bydlení. Velmi kladně hodnotili pocit bezpečí na své ulici a také občanskou vybavenost. Na projektu nejvíce oceňovali koncept dopravy v klidu a ulici pro pěší (52 %), spolupráci lokálních obchodníků (26 %) a nekomerční posezení (9 %).

Vachova_ZDAR_BRNO.041

Ukončení projektu

Po skončení sezóny jsme uspořádali dobročinnou dražbu rostlin ve prospěch Nadace Veronica. Největší zájem byl právě o exotické druhy. Tento model může inspirovat města k sezónní výsadbě s podzimní dražbou – jako forma zapojení veřejnosti i udržitelnosti.

 

Ocenění

Projekt získal 1. místo v soutěži Smart Cities Innovation Institute v kategorii urbanismus a veřejný prostor. Ocenění převzala Veronika Rút od ministra životního prostředí.

 
Co bude dál?

Projekt si přirozeně převzali samotní podnikatelé a dál jej rozvíjejí podle vlastního uvážení. Díky úspěchu projektu věříme, že bude sloužit jako inspirace i pro další města – a pomůže objevit potenciál spolupráce s lokálními podnikateli, kteří jsou často přehlíženým, ale klíčovým aktérem ve formování městského prostoru.

IMG_7663_kruh kopie
Portret_01m

Jsme oporou starostům i městským architektům, kteří chtějí pro svá města to nejlepší. Prostředí, ve kterém žijeme, nám může sílu dodávat – nebo ji brát. My se staráme o to, aby nás města posilovala. Rádi se Vám budeme věnovat, neváhejte se ozvat!

Datovy-zdroj-7
Datovy-zdroj-5-1

LINKEDIN 
INSTAGRAM 
YOUTUBE

Naše kultivovaná města, z.s.
GDPR

Dobrá praxe, úspěchy, inspirace. Odebírejte novinky ohledně kultivace jednou za dva měsíce